Ny Nordisk Hverdagsmad følger de nye kostråd – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

NEXS > NYHEDER > 2013 nyheder > Ny Nordisk Hverdagsmad...

17. september 2013

Ny Nordisk Hverdagsmad følger de nye kostråd

Kostråd

Fødevarestyrelsen lancerer i dag de opdaterede kostråd, til erstatning for de gamle fra 2005. I de nye kostråd er det vigtigste råd stadig at spise varieret, men ikke for meget og samtidig være fysisk aktiv. Ny Nordisk Hverdagsmad – som er udviklet og testet i Forskningscenter OPUS – giver dig en særlig velsmagende måde at følge rådene på.

I 2011 blev det besluttet at opdatere kostrådene og gøre dem lettere forståelige. Siden blev der nedsat en gruppe, som skulle opdatere kostrådene med den nyeste forskning og en gruppe, som skulle formulere de opdaterede kostråd.

I dag kommer de opdaterede kostråd så endelig. Der er nu 10 kostråd, ”Spis mindre salt” er helt nyt, det samme er et fokus på det mættede fedt, til gengæld er anbefalingen om at spise ris, kartofler og pasta strøget ud til fordel for et generelt råd om at vælge fuldkorn. Flere grøntsager og mere fisk er stadig en del af de nye kostråd.

"De nye kostråd er letforståelige og de fleste danskere vil have en fordel af at følge kostrådene. Specielt hvis flere fulgte rådene om at spise flere grøntsager og fisk, men mindre sukker, så ville det gøre en forskel for deres sundhed," siger lektor Thomas Meinert Larsen fra Forskningscenter OPUS.

Nye kostråd kan være både sunde og velsmagende

Overordnet set lever opskrifterne på Ny Nordisk Hverdagsmad også op til de nye kostråd. Lektor Thomas Meinert Larsen fortæller om Ny Nordisk Hverdagsmadsopskrifterne: ”Vi har udviklet en række velsmagende og sunde hverdagsopskrifter som samtidig er mindre belastende for klima og miljø. Ny Nordisk Hverdagsmad giver dig altså en god smag i munden - på mere end én måde.”

Nedenunder kan du se de nye kostråd og eksempler på Ny Nordisk Hverdagsmadsopskrifter, der lever op til kostrådene. Læs mere om kostrådene på altomkost.dk

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grøntsager
  3. Vælg fuldkorn
  4. Spis mere fisk
  5. Vælg magre mejeriprodukter
  6. Vælg magert kød og kødpålæg
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mindre sukker
  9. Spis mad med mindre salt
  10. Drik vand
Fakta:
Professor Arne Astrup, der også er centerdirektør i OPUS har siddet i evidensgruppen, der har udarbejdet det videnskabelige grundlag for de nye kostråd sammen med forskere fra DTU Food, Syddansk Universitet, Århus Amtssygehus, Århus Universitet og Kræftens Bekæmpelse.