Tredje generations coaching: Udvikling af narrativ-samskabende teori og praksis – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Coaching > Forskningsprojekter > Tredje generations coa...

Tredje generations coaching:

Udvikling af narrativ-samskabende teori og praksis  

Vi lever i en tid af tumultagtige forandringer. Til forskel fra tidligere tiders sociale udviklingsprocesser påvirker dagens forandringer den enkelte i en sådan grad, at mange mennesker oplever en stigende rodløshed, der påvirker deres identitet og selvopfattelse. Vi mangler svar på mange af dagligdages spørgsmål, som vore forældre, læremestre, ledere og andre autoriter tidligere let kunne give os respons på, men som i dag kun kan dele deres mening og egen position med os – uden at det nødvendigvis hjælper os videre. Vi kastes tilbage til os selv og skal selv finde svar på de mange udfordringer, vi dagligt skal forholde os til.

Dette grundforskningsprojekt om coaching og coachingpsykologi tager udgangspunkt i en analyse af vort samfund – et samfund, der er kendetegnet af diversificering, identitetsudfordringer, ophævelse af vidensmonopolet, livslang uddannelse, nødvendighed til selvrefleksion mm.

Projektets formål er en skal udforme og igangsætte en ny trend i coaching og coachingpsykologi, som afgrænser sig fra pop coaching og GROW model o.l.. Coaching kan aldrig være ”the quick fix”. Vores tid tillader det bare ikke.

Disse samfundsmæssige forandringer er grundlaget for coachingens eksistens og udbredelse, men de skal også være fundament for den måde vi bedriver coaching. En 3. generations coaching har en form, hvor coachen/coachingpsykologen og fokuspersonen mindre er fokuseret på løsninger, men i højere grad optaget af at skabe et rum til (selv)refleksion gennem en samskabende praksis.

Forskningsprojektet fremlægges i en bog Tredje generations coaching – en guide til narrativ-samskabende teori og praksis, som udkommer på Dansk Psykologisk Forlag i juni 2012 og på Engelsk på Springer Science and Business Media i september 2013.

Projektansvarlig

Reinhard Stelter, rstelter@ifi.ku.dk